recent
أحدث الأخبار

مراجعة فيلم عمهم فيلم العيد 2022.. بطولة محمد إمام ومحمد سلام

فيلم عمهم فيلم العيد 2022

عمهم هو فيلم كوميدي مصري من إخراج حسين المنباوي وبطولة محمد إمام، أحمد الفيشاوي، محمود حميدة، محمد سلام، سيد رجب وآيتن عامر وهدي المفتي.

تم عرض الفيلم في مصر في 7 يوليو 2022 وفي السعودية، البحرين، الإمارات، الأردن والكويت بالإضافة لعدد من الدول الأفريقية مثل الجابون، غينيا والكاميرون في 21 يوليو 2022 وفي فرنسا وبريطانيا في 23 يوليو 2022.

مراجعة فيلم عمهم فيلم العيد 2022.. بطولة محمد إمام ومحمد سلام

قصة فيلم عمهم

في إطار من الحركة والكوميديا، يتناول فيلم عمهم قصة سلطان وهو ملاكم ومدرب يعمل مع صديقه سعيد بمركز رياضي، فتقودهما الصدفة إلى مطبعة لتزوير الأموال ويتورطا في العديد من المتاعب.

شاهد أيضاً← مراجعة فيلم كيرة والجن فيلم العيد 2022 | بطولة أحمد عز وكريم عبد العزيز

مراجعة فيلم عمهم محمد إمام

محمد عادل امام يقدم توليفة سينمائية جيدة الصنع من خلال فيلم عمهم مقدماً الكوميديا وخفة الدم بأسلوبه وطلته المعروفة ومعه كل الفنانين الكوميديين المشاركين في العمل علي رأسهم محمد سلام ومحمد ثروت.

فيلم عمهم محمد امام من نوعية الاكشن كوميدي ودي نوعية بقى مشهور بيها محمد إمام فى افلامة و بالتحديد زي فيلم ليلة هنا وسرور اللى كان برضه من إخراج حسين المنباوي وهي نوعية مضمونة للمتعة والتسلية.

على مستوى الاكشن فيلم عمهم مكانش متميز فى الجانب دة عكس أفلام محمد إمام، بس كان فيها تنوعات وفى النصف الأول بالتحديد اعتمد على الاكشن الكوميدي يعنى خناقة أو ضرب بيضحكك ودة كان موفق وعجبني جدا.

وفى النصف الثاني محمد امام كان بيعتمد على إنه يعمل مشاهد اكشن يا أما لقطة واحدة وهي مش موجودة غير فى مشهد واحد بس وكمان أقدر أقول عليهم لقطتين، وإن كمان مفيش أي مشهد اكشن فيه مخاطرات أو صعوبات زي افلامه اللى فاتت، والصراحة حاسس بتراجع فى الجانب دة عكس أفلامه السابقة لكن مع ذلك كانت كويسة بس مش المستوى المطلوب.

إما على الجانب الكوميدي محمد سلام كان عامل كيمياء ممتازة مع محمد امام وكان فيه ضحك من القلب.

لكن اللى اتفاجأت بيه الحقيقي هو سيناريو الفيلم من وسام صبري لأن من رغم إن الحدوتة بسيطة ويمكن شوفناها كتير لكن السيناريو أدهشني وكان جيد جدا على مستوى الشخصيات وعلى مستوى ترتبط الاحداث وتماسك السيناريو كفيلم اكشن كوميدي طبعا واقصد كمان فى الثلث الاخير اللى هي أفضل واميز أوقات الفيلم لإنه فى النهاية اعتمد على عملية سرقة وألعاب عقل كويسة وحلوة فى فيلم زي دة بس مش أعظم حاجة وغير كدة الشخصيات اللى تم استعانة بيهم طلعوا ضحك حلو جدا.

بس معجبتنيش إنه بيوصل رسالة سلبية حوالين السرقة أو التجارة فى الاثار أو السلاح وكأنه شئ عادي و بيشجع عليها.

شاهد أيضاً← مراجعة فيلم تسليم أهالي.. بطولة دنيا سمير غانم وهشام ماجد

نقد فيلم عمهم محمد امام

بينما لم يعتمد محمد عادل امام ومخرج العمل حسين المنباوي علي فكرة تقديم عمل كوميدي رغم أكثرية أبطاله المصنفين كوميديا بينما تطرق لتقديم عمل ملئ بمشاهد الاكشن والتي صنعها عصام الوريث منفذ المعارك في توليفة سينمائية تخص العيد وجمهوره؛ وأعتقد أن محمد عادل امام سيكون رابح في هذا الموسم لما له من شعبية كبيرة .

شاهد أيضاً← مراجعة فيلم بحبك فيلم العيد 2022.. بطولة تامر حسني وهنا الزاهد

صناع العمل اعتمدوا علي نجاحات متتالية لمحمد عادل امام بإشراك الفنان رياض الخولي معه في الفيلم مثلما نجح معه في مسلسل هوجان؛ أما احمد خالد صالح فقدم دور الابن الجاحد بشكل مختلف عن كل أدواره الشريرة بينما كانت مشاركة محمد لطفي والشحات مبروك مميزة خاصة بعد سنوات من الغياب سويا منذ ايام امريكا شيكا بيكا وتم توظيف وجودهم بشكل مقبول.

محمد سلام : أفضل شخصية فى الفيلم، واحد زى محمد سلام بمستوى الكوميديا اللى بيقدمه فى الفترة الاخيرة كان وقع فى فخ البطولة من بدرى لكنه ذكى وبيختار كويس الورق اللى يناسبه دلوقتى.

هدى المفتى : دورها دة يعتبر افضل ادوارها فى الموسم لأنها واخدة مساحة كويسة.

سيد رجب : مش اول مرة يقدم نوعية الادوار دى بس المرة دى بيقدمها بشكل كوميدى لذيذ.

رياض الخولي : الراجل دة فعلا اضافة لأى عمل بيشتغل فيه.

احمد خالد صالح : ما كفاية شر بقى يا فنان.

باسم سمرة : رغم انه مظهرش كتير بس كان اضافة كويسة للفيلم.

وسام صبرى: القصة بشكل عام مش جديدة علينا وشوفنا حاجات مشابهة ليها كتير لكن الفيلم بيتمتع بأحداث وكوميديا حلوة مش هتحسسك بالملل او التكرار.

والفيلم فى الاخر بيفتح باب لجزء ثاني وباسماء معلنة وأنا أتمنى لو فيه جزء ثاني بس لازم المخرج حسين المنباوي و محمد إمام يعملوا اكشن مميز أو فيه مخاطرات زي افلامة السابقة وكل العناصر هتتظبط وهو فى النهاية فيلم عيد كويس بس كان ممكن يبقى مميز ويطلع منه أفضل من كدة بكتير.

في النهاية فيلم عمهم لن تمل نهائيا من مشاهدته فهو عمل مكتمل العناصر الفنية بشكل جيد ويستحق أن يشارك في منافسات أفلام عيد الاضحي الحالي؛ واري أنه سوف يحجز مقعدا قويا في شباك التذاكر.

شاهد أيضاً← مراجعة فيلم زومبي فيلم العيد 2022 | بطولة علي ربيع وحمدي الميرغني

تقييم فيلم عمهم

حتي الآن حصد تقييم فيلم عمهم علي (6/10) بعد عرضه في دور السينما المختلفة بإنتظار المزيد من الاراء قد يختلف التقييم بالزيادة أو النقصان.

إعلان فيلم عمهم محمد إمام وهدي المفتي

google-playkhamsatmostaqltradent