recent
أحدث الأخبار

مشاهدة وتحميل فيلم موسى Mousa برابط مباشر.. مراجعة فيلم موسي

مشاهدة وتحميل فيلم موسى Mousa

فيلم موسي هو فيلم خيال علمي مصري من إنتاج سنة 2021 للمخرج بيتر ميمي وبطولة كريم محمود عبد العزيز وإياد نصار وصلاح عبدالله وأسماء أبو اليزيد.

مراجعة فيلم موسى

قصة فيلم موسي بتحكي عن يحيى (كريم محمود عبد العزيز) وهو طالب في كلية الهندسة قسم الميكاترونكس وعايش مع والده (صلاح عبدالله) صالح الخياط لوحدهم.

يحيى يتميز بالعبقرية لكنه بيعاني من بعض الإضطرابات النفسية اللي بتخليه دائما عرضه للتنمر وبتفرض عليه الوحدة نتيجة عدم قدرته على التواصل مع الناس بشكل جيد بإستثناء صديقته روكا.

في أحد الأيام والد يحيي بيتعرض لحادث بتكون نتيجته إن يحيي بيقرر ينتقم وبيصنع الروبوت موسى علشان ينتقم من خلاله وهنا بتبدأ أحداث فيلم موسي.

سيناريو فيلم موسي الحقيقة مليان ثغرات وفجوات على الرغم من محاولة وضع أجوبة لكثيرمن التساؤلات اللي بيطرحها السيناريو لكن برضو كان في فجوات أبرزها كان متعلق بالمنطق بشكل عام، منطقية الحبكة واللي كان فيها شئ من السذاجة وكمان منطقية عنصر الزمن على مدارأحداث الفيلم.

شاهد أيضاً← تحميل فيلم من أجل زيكو ايجي بيست برابط مباشر جودة عالية HD

كمان بناء الشخصيات كان تقليدي جداً وخصوصاً شخصيتنا الرئيسية واللي شوفنا شبهها كثير قبل كده، بالإضافة إلى إن تسلسل أحداث النهاية تحس إنه ناقصه تفاصيل كثيرعلشان يكون مقنع، فبالتأكيد سيناريو فيلم موسي ماكنش في المستوى تماماً.

الحوار في فيلم موسي كان قليل وكان محتاج عناية أكثرعلى مستوى الجودة.

الأداء التمثيلي في فيلم موسي كان جيد، كريم محمود عبد العزيز كان مقبول جداً في الدور اللي قدمه، إياد نصار كان كويس وهو عادة بيليق عليه النوع ده من الأدوار.

كان في مرورلطيف كمان لـ صلاح عبد الله ومحمد جمعة، أسماء أبو اليزيد كان دورها مش كبير لكنها كان ماشي حالها، أما سارة الشامي فالحقيقة ماقدرتش أتواصل معاها خالص.

مشاهدة وتحميل فيلم موسى Mousa برابط مباشر.. مراجعة فيلم موسي

فيلم موسي كان فيه عدد من ضيوف الشرف واللي ماكانش لهم أي تأثير الحقيقة ولا أى إضافة ومش عارف ليه هم موجودين!

الجرافيك أو الـ CGI وهو من أهم عناصر فيلم موسي كونه عنصر التجديد اللي بيرتكزعليه أصلاً واللي بيتقدم من خلاله موسى، فالحقيقة كان مستواه جيد ودي حاجة إيجابية بالأخذ في الإعتبار إن دي من المحاولات الأولى في الإتجاه ده.

شاهد أيضاً← تحميل مسلسل البيت بيتي كامل برابط واحد مباشر.. ريفيو مسلسل البيت بيتي

فيلم موسي كان فيه جوانب درامية مقبولة، كمان على مستوى الأكشن فكان مقبول برضو والحقيقة المخرج بيتر ميمي بيعرف ينفذ مشاهد الحركة أو الأكشن لكن محتاجين نشوف حاجات فيها ابتكار مش بس الإقتصارعلى التنفيذ الجيد.

التصوير والمونتاج كانوا جيدين جداً، الإخراج الفني كان حلو لكن الطابع الغربي غالب طبعاً، وموسيقى خالد الكمار كمان حلوة والحقيقة ماعرفتش استمتع بها كويس كوني اتفرجت في سينما كان فيها مشكلة في الصوت ومش كل السماعات شغالة وماتحلتش بعد الشكوى للأسف !!

فيلم موسى هو فيلم متوسط، تصنيفه كفيلم سوبرهيرو وشغل الـ CGI الجيد رفع من القبول العام للفيلم لكن مشاكل السيناريو والإطار التقليدي اللي حكم كثير من عناصره لا يمكن إهمالهم تماماً.

شاهد أيضاً← مراجعة فيلم تسليم أهالي.. بطولة دنيا سمير غانم وهشام ماجد

مشاهدة وتحميل فيلم موسى Mousa برابط مباشر

لمشاهدة فيلم موسي Mousa👈 من هنا

لتحميل فيلم موسى Mousa جودة FHD 1080 برابط مباشر👈 من هنا

لتحميل فيلم موسى Mousa جودة HD 720 برابط مباشر👈 من هنا

لتحميل فيلم موسى Mousa جودة SD 480 برابط مباشر👈 من هنا

لتحميل فيلم موسى Mousa جودة SD 360 برابط مباشر 👈 من هنا

للتحميل فيلم موسى Mousa جودة Low 240 برابط مباشر 👈 من هنا

google-playkhamsatmostaqltradent