recent
أحدث الأخبار

أول تعليق من موسيمانى بعد تعادل الاهلي أمام الحرس الوطني في ذهاب دور ال 32 من دوري أبطال أفريقيا

الصفحة الرئيسية
أول تعليق من موسيمانى بعد تعادل الاهلي أمام الحرس الوطني في ذهاب دور ال 32 من دوري أبطال أفريقيا

أقيمت اليوم مباراة بين بطل أفريقيا مرتين علي التوالي الأهلي المصري وبطل النيجر نادي الحرس الوطني في النيجر، المباراة انتهت بالتعادل الايجابي، نتيجة أغضبت الكثير من مشجعي النادي الأهلي الذين يرفضون الهزيمة بكل تأكيد كما هي عادات الاندية الكبيرة.

علي معلول الذي افتتح التسجيل للنادي الاهلي من ركلة جزاء تحصل عليها المهاجم محمد شريف ، كان قد سجل أيضاً في نسخه دوري أبطال أفريقيا 2019-2020 سجل علي معلول هدف افتتاح الأهلي في البطولة في شباك أطلع برة من ركلة جزاء وتوج حينها الاهلي بالبطولة.

سامي قمصان مدرب الأهلي تحدث بعد انتهاء اللقاء: اللاعيبة ليها عذر درجة الحرارة عالية وارضية الملعب كنا بنحاول نصلحها كان فيها حفر كتير، وكان ممكن نقتل الماتش بس طلعنا بنتيجة إيجابية، إن شاء الله نحسم الماتش اللي جاي بنتيجة كويسة وأداء كويس.

ملحوظه: الجزائر كسبت علي الملعب ده ٤ من اسبوع.

موسيمانى عقب مباراة الحرس الوطني:

جئنا للنيجر لكي نفوز وسجلنا هدف بالفعل، وقمنا بعمل الواجبات الدفاعية بشكل جيد حتى استقبلنا الهدف، لست راضياً عن النتيجة النهائية للمباراة.

الشيء الوحيد الذي أقوله للقارة الإفريقية، متى ستضع الفار في كافة المباريات؟ إن لم يتم وضع حكم الفيديو في كل المباريات ستظل المباريات دائما على هذا الوضع، من الصعب أن يحتسب الحكم ركلتي جزاء في مباراة واحدة، خاصة في إفريقيا وخارج الأرض، ركلة الجزاء الثانية لا يوجد حكم في القارة لديه الجراءة ليحتسبها.

الاهلي ولا محتاج الصفقات الجديدة ولا حتي مشاركة اللاعبين المصابين عشان يكسب النهاردة لان المباراة كانت سهلة للغاية.

طيب المشكلة فين؟! المشكلة هي نفس مشكلة الموسم الماضي وهي ان موسيماني بيعاني مع كل المباريات اللي مع الفرق اللي تحت المتوسط او الضعيفة.

وبيتعامل معاها بطرق خاطئة زي الحرص الزيادة أو التأمين الدفاعي المبالغ فيه.

وعشان كده اداء اللاعبين الفردي والفوارق الفردية الشاسعة مع نوعية لاعيبة المنافسين دوول مش بتبان خالص.

وعشان كدة لما بيعمل نفس الاسلوب في المباريات اللي فوق متوسطة او مع فرق عالية بيبقي الشكل افضل لان نوعية الفرق ديه بتفتح الجيم.

ممكن تلعب مباراة او اتنين وحشين لاي اسباب، لكن استمرار الشكل والاخطاء لعدة مباريات متتالية بنفس السيناريو، هيخلي علامات الاستفهام تبدأ تظهر تجاه " الشغف - والقدرة على قيادة الفريق بالشكل المناسب".

وتاني حذاري ومليون حذاري من تبرير اداء ونتيجة النهاردة لغياب اي عنصر او حتي لعدم احتساب ركلة جزاء صحيحة لاكرم توفيق.

google-playkhamsatmostaqltradent