recent
أحدث الأخبار

عاجل..جونيور أجاي يطلب 16 مليون جنيه للرحيل عن الأهلي

الصفحة الرئيسية
طلب وكيل أعمال جونيور أجاي لاعب الأهلي من إدارة النادي الحصول على قيمة الموسم المقبل كاملاً حتى يرحل اللاعب بشكل ودي بنهاية الموسم الجاري حيث يرتبط اللاعب بعقد مع الاهلي ينتهي بنهاية الموسم المقبل.
ويأتي طلب وكيل جونيور أجاي بعدما أبلغه النادي بفسخ عقد اللاعب بنهاية الموسم الجاري بناءً على طلب الجهاز الفني للفريق بقيادة بيتسو موسيماني الذي رفض بقاء أجاي للموسم المقبل.
وظهر أجاي بشكل متراجع للغاية الموسم الجاري الأمر الذي جعل هناك إتفاق عام في النادي على رحيله بنهاية الموسم الجاري.
ويتفاوض مسئولو الأهلي حالياً مع أجاي ووكيل أعماله بشأن المبلغ الذي سيحصل عليه من أجل الرحيل بشكل ودي عن النادي دون تصعيد.
ويتقاضى أجاي مليون دولار في الموسم الواحد مع الأهلي أي ما يقرب من 16 مليون جنيه طالب بهما اللاعب للرحيل حالياً وهو ما يتفاوض الأهلي عليه من أجل تخفيضه.

بلا شك اللاعب النيجيري جونيور أجاي من اللعيبة الأجانب التي سابت بصمة مع الأهلي .. وان كان النهاردة بقى لا يستحق الاستمرار في الأهلي لظروف كتير هو ليه دور فيها بشكل كبير .. لكنه هيسيبلنا وهو ماشي كثير من الذكريات الأيجابية.
فرحة اول هدف ليه في الزمالك ..ثنائية السوبر اللي جت في وقت كان كل الناس بتتكلم عن رحيله بعد الإصابة فاتفاجئنا بيه أساسي ونجم الماتش .. أنه كان جزء من الهجوم الاقوى في تاريخ الأهلي محالية موسم 17-18 لما شارك في 21 هدف مع الأهلي في أفضل مواسمه .. دوري ابطال 2017 ثنائية الوداد في المجموعة اللي كان ليه دور مهم في الجونين .. ثم الريمونتادا على الترجي في رادس لما نزل قلب الماتش .. ثم ماتش النجم اللي دايما أقول إنه مسجلش ولا صنع لكنه كان نجم الماتش والفرقة كلها كانت بتطلع عليه ..
التاسعة ودوره فيها من هدف النجم المصيري .. صناعة الهدف وضربة جزاء في أصعب ادوار البطولة قدام صن داونز .. ضربة الجزاء اللي قتلت نصف النهائي في المغرب .. دوره في دوري الريمونتادا رغم أنه مكانش في أفضل حالاته .. مشاركته القصيرة في كأس العالم للأندية .. مشاركة في اكتر من 70 هدف مع الأهلي ..وتاني اكتر لاعب أجنبي مشاركة في تاريخ الأهلي.

كتير من الذكريات الجيدة وفترات من الإصابات القدرية اللي مكانلوش دور فيها والإهمال اللي كان ليه دور فيه واحنا على مشارف رحيله من الأهلي .. لكن بالتأكيد ترك بصمة هتخليه دايما يتذكر في الأجانب اللي حققوا كتير من الإنجازات في الكورة المصرية 
سيظل جونيور اجايي من أفضل المحترفين في تاريخ الأهلي و لو ما أثبتش نفسه فعلاً ماكانش إستمر ٥ مواسم متتالية و كان رحل بعد ٦ شهور زي أي لاعب محترف آخر، حتى لو مستواه قل في آخر فترة مش هننسى إنه من أكتر اللاعيبة المؤثرة في كل بطولات فترة ٢٠١٦_٢٠٢١.
عد معايا ٤ دوري و ٢ كاس مصر و ٢ سوبر مصري و ٢ دوري أبطال و سوبر إفريقي و برونزية كاس العالم للأندية الإنجازات دي لو حققها محترف في فريق تاني بيعتبروه أسطورة،
شكراً أبو خالد.
google-playkhamsatmostaqltradent